Spaning
Generation Zs matparadox

Generation Z är generationen som inte har råd med frukt- och grönt, är sugna på sötsaker och oroar sig för hälsan. Trots att många unga är medvetna om fördelarna som en hälsosam kost innebär, kämpar de med att omsätta ambitionerna i handling. Picadelis undersökning, ” The Vegocracy Report”, visar att unga svenskar har alarmerande osunda matvanor.
Gen Z beskrivs ofta som den mest hälsomedvetna generationen någonsin – men också som den som mår sämst psykiskt. Trots att en övervägande majoritet (89 %) av Gen Z tror att bättre matvanor skulle ge positiva hälsoeffekter, är det bara så få som 1 av 10 som äter frukt och grönt enligt rekommendationerna.
Plånboken är ett tydligt hinder. 9 av 10 i Gen Z skulle köpa mer frukt och grönt om det vore billigare. Och så många som 1 av 3 menar att de inte äter tillräckligt med frukt och grönt på grund av att de inte har råd. Det är inte bara priset som påverkar. Också sociala medier spelar en betydande roll i hur unga definierar och väljer sin mat. I undersökningen svarar 64 % att deras uppfattning om hälsosam mat påverkas av sociala medier. Här syns en markant skillnad jämfört med genomsnittet i befolkningen, där avsevärt färre, 40 %, säger sig påverkas av virala trender och reklam på sociala medier.
När Gen Z får frågan om var de hämtar sin matinspiration är det mer än varannan (55 %) som vänder sig till Instagram. Även TikTok hamnar i topp i gruppen: 50 % anger att plattformen är en källa till matinspiration. Resultaten är tydliga, nästa generations matval påverkas i hög grad av sociala medier.
Källa: https://picadeli.mynewsdesk.com/documents/the-vegocracy-report-2025-swe-punkt-pdf-448465
Bild: Picadeli