Kreativa unga

Sveriges unga är kreativa. I alla fall om de får säga det själva. 84 % av svenska 16-29 åringar anser att de själva är kreativa eller mycket kreativa. Det visar den nya undersökningen Ungdomsfokus2016 som genomförts för andra året i rad av Rasmussen Analys och Nyheter24-gruppen. Samtidigt är det är enbart 52 % av de anställda i åldersgruppen som upplever att de får utlopp för sin kreativitet i arbetet. Undersökningen beskriver dagens unga som seriösa realister på jakt efter inre lugn. Denna strävan efter ett inre välmående visar sig även när unga rangordnar vad som är viktigast i arbetslivet. Vid valet av arbetsgivare lägger unga mest fokus på att det ska vara trevlig miljö och trevliga kollegor och att det är ett jobb som ger personlig utveckling och möjlighet att växa som människa.

Läs mer om resultaten av undersökningen på: http://rasmussenanalys.se/2016/05/pressmeddelande-atta-av-tio-unga-kanner-sig-kreativa/