Hälsa / Träning Privatekonomi Resa
Publicerat: 2025-01-22

Spaning

Resande 2030 enligt Momondo

Resande 2030 enligt Momondo

Vid år 2030 kommer det att vara ute att hålla sig till en destination, och inne att kombinera flera destinationer på en och samma resa. Det spår hotell- och resesöksajten momondo, som idag lanserar sin första WTF What the Future Report - som avslöjar åtta förutsägelser för resor till 2030.

AI-agenter - Från att hitta dolda erbjudanden till att omboka försenade flyg, spås virtuella assistenter göra jobbet medan framtidens resenärer inte kommer behöva lyfta ett finger. En trend som faller svenskarna i smaken, där en del önskar flexibla resplaner för framtidens resande - som att kunna ändra ett flyg i sista minuten (33%).

Hoppa mellan städer - Resenärer kommer planera stopp efter stopp efter stopp. En fjärdedel av svenska resenärer rankar dessutom resande som deras främsta prioritet för de kommande fem åren, något som signalerar en växande önskan att upptäcka och utforska.

Vitamin T - År 2030 söker resenärer efter destinationer som främjar lång livslängd. Nära en fjärdedel av svenska resenärer (23%) uppger sig prioritera hälsa och välmående när de väljer resmål.

Boka direkt i flödet - År 2030 väntas sociala medier verka som en ny, modern bokningsplattform. Något som kan underlätta för svenska resenärer – med 41 procent som uppger sociala medier som deras källa till reseinspiration.

Virtuella äventyr - Holografiska concierger, rundturer i 4D och simulerade resor är bara några av de upplevelser som trotsar verkligheten och som vi kan vänta oss till 2030.

Lågintensivt resande - Nya upplevelser och medvetet resande spås bli en prioritet bland resenärer 2030, och dagens populära destinationer kommer att utmanas av oupptäckta, nya resmål i takt med oro kring överturism och koldioxidavtryck påverkar framtidens resval.

Andliga sidouppdrag - Från tysta retreats till släktforskningsrelaterade äventyr, väntas själen vara i fokus för resande år 2030. Fler och fler resenärer väntas vilja kombinera att utforska en destination med att utforska sitt inre för att växa och läka.

Illojalitetsprogram - I framtiden kommer resenärer bara nöja sig med den bästa dealen, även om det innebär att hoppa mellan olika varumärken för att hitta den.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/momondo/pressreleases/what-the-f-punkt-punkt-punkt-uture-momondo-spaar-resandet-2030-3364180

 

Bild: press Momondo