Spaning
Sociala medier ungas främsta nyhetskälla
Unga tar del av nyheter i huvudsak genom sociala medier och väljer bort nyheter som handlar om samhälle och politik. Detta och mycket mer visar två nya rapporter från Mediemyndigheten – Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005-2024.
Mediemyndighetens rapporter om mediekonsumtion och nyhetsvanor i Sverige visar bland annat att hos de yngre växer framför allt Tiktok som nyhetskälla. Nästan hälften av de unga tar dagligen del av nyheter på plattformen. Dessutom visar en jämförelse mellan åldersgrupperna att unga under 30 år tar del av nyheter om politik och samhälle i betydligt lägre utsträckning än övriga grupper. Bland unga sticker nyheter om brott och rättsväsende ut genom en högre andel regelbundna användare jämfört med övriga ämnesområden.
Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen men det är stora skillnader mellan generationerna när det gäller valet av plattform. Den yngre generationen använder i stor utsträckning sociala medier medan den äldre generationen i betydligt högre grad använder traditionella medier, och då främst SVT och Sveriges Radio.
I Svenska nyhetsvanor 2005-2024 redogörs för första gången skillnader i inrikes- och utrikesföddas nyhetskonsumtion. Den stora skillnaden är att utrikesfödda i mycket högre utsträckning använder utländska nyhetssajter. 10 procent av de med svensk bakgrund använder utländska nyhetssajter att jämföra med 46 procent bland personer med bakgrund i något icke-europeiskt land.
Bild: Mediemyndigheten










