Media Värderingar
Publicerat: 2025-02-20

Spaning

Sociala medier viktigaste nyhetskällan för unga

Sociala medier viktigaste nyhetskällan för unga

43 procent av svenskar i åldern 16-24 år rankar sociala medier som sitt förstahandsval för nyheter, följt av digitala nyhetskanaler (40 procent), tv (38 procent) och radio (22 procent). Samma grupp vänder sig i första hand till Instagram för nyheter (67 procent), följt av TikTok (61 procent), YouTube (36 procent) och Snapchat (22 procent). Det visar nya siffror från Deloitte.

Siffrorna visar på en tydlig generationsklyfta när det gäller val av nyhetskällor. Tv-nyheter blir mer populära med åldern och når en topp på 45 procent i målgruppen 65-75 år. Digitala nyhetskanaler är mest populära bland 35-44-åringar (61 procent), varefter populariteten minskar med åldern. Resultaten visar på en förskjutning mot interaktiva plattformar bland yngre användare, medan den äldre publiken fortsätter att föredra traditionella nyhetskällor.

40 procent av svenskarna uppger att de allt oftare utsätts för falska nyheter. Problemet upplevs som större i Norden än i resten av Europa, även om trenden ökar i samtliga länder som ingår i Deloittes studie. De yngsta målgrupperna (16-24 och 25-34 år) känner sig särskilt utsatta (41 respektive 43 procent). Exponeringen minskar sedan med åldern, i takt med att färre använder sociala medier och digitala kanaler som nyhetskällor.

 

Källa: https://www.deloitte.com/se/sv/Industries/tmt/collections/digital-consumer-trends.html

 

Bild: press Deloitte