Spaning
Svag uppgång för e-handeln
E-handeln ökade med tre procent under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period 2023. E-barometerns Q2 rapport 2024 pekar därmed på en långsam men positiv trend för e-handeln.
Ur rapporten:
E-barometern visar att valfrihet är den viktigaste faktorn vid ett köp. Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Detta gäller även val av leveransalternativ vid returer och vid betalning. Nära hälften tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera olika betalningsalternativ.
Returer är en självklar del av köpresan, men är ofta en svår balansgång mellan kundnöjdhet och lönsamhet 28 procent av konsumenterna avstår ibland från att e-handla för att de inte vill betala returavgift. Då allt fler svenskar e-handlar från utlandet analyserar vi hur returbeteendet påverkas och där vi ser att en hög andel av ”felköp” från utlandet aldrig returneras. Istället hamnar en större del än inhemskt köpta varor på second hand-marknaden.
Källa: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/
Bild: press Postnord