Transparens viktigt vid välgörenhet

Svenskarna vill veta vart pengarna går när man skänker till välgörande ändamål. Det visar en ny rapport som undersökningsföretagen AQ Analys och Userneeds samt insamlingstjänsten Pennybridge tagit fram kring svenskarnas kännedom och åsikter om välgörenhetsbranschen. Resultatet finns presenterat i något som kallas Välgörenhetsbarometern. Barometern är tänkt att visa de värderingar och faktorer som styr svenskens givande.

Den första rapporten presenterar bland annat en topplista över de organisationer som har starkast varumärke samt svenskarnas inställning till både branschen och organisationerna.

Några av de fakta som kommer fram i rapporten är:
– Tre av fyra tycker att det är viktigt att välgörenhetsorganisationerna talar om vad de gör med pengarna
– Svenskarna är mest benägna att ge till insamlingar som gynnar barn
– En av fyra föredrar att lägga pengar i en bössa
– De flesta skänker både till lokala och globala ändamål

Läs mer om rapporten här: http://valgorenhetsbarometern.se/