Media
Publicerat: 2011-11-25

Spaning

Tvn blir smartare

Tvn blir smartare


Efter platt-tv, hd-tv och 3D-tv ser nu tv-marknaden ut att handla om smarta tv-apparater. Under 2011 har de första modellerna med Googles android-system (liknande det som finns i smarta mobiltelefoner) börjat säljas. Tanken är att tv-apparaten ska ta över datorns roll som mediaenhet och att användarna ska använda tv-skärmen inte bara till att se på tv-program och filmer utan även använda applikationer, spela spel, sociala medier etc. Sådan som idag görs på datorn. Även shopping är en viktig framtida tjänst i tvn. Inte minst vill tillverkarna att allt ska smälta samman. Så att när du ser ett tv-program eller en film samtidigt ska kunna twittra om det och köpa prylarna/kläderna som visas i programmet. Än så länge är det de koreanska elektronikföretagen Samsung och LG som varit snabbast med att få ut produkter på marknaden men både Sony och inte minst Apple (vars Apple iTV varit ett hett rykte i flera år) ligger startgroparna för att ta en ledande position på marknaden. För mediaföretag som Sony hägrar även möjligheten att i större utsträckning äga kunden genom att kunna kontrollera distributionen av det material man producerar.