Unemployee Of The Year

”Person Of The Year, You”. Så löd Times rubrik 2006, då de valde dig och mig som årets mest inflytelserikaste person. Genom all content vi dagligen producerar i alla våra digitala kanaler.

Denna spaning handlar inte om tidningen Time, men den påminner om vad jag vill visa, nämligen italienska modemärket Benettons nya kampanj ”Unemployee Of The Year”. (Båda träffar nämligen rätt och gör att man vill veta mer)

Istället för att stereotypt säga att arbetslösa ungdomar kan vara lata och omotiverade, så vill Benetton vända på steken och lyfta framtidens entreprenörer. Och om man ser längre än 30-åringar iklädda snygga kostymer som print-annonserna visar, så bottnar kampanjen i en tävling där 100 arbetslösa ungdomar får 5000€ investerat i ett projekt de vill driva.

Tävlingen äger rum på http://unhate.benetton.com/ där man får ladda upp sitt un-work-experienced-CV samt motivera varför man ska vinna pengarna till sitt initiativ.

Politiskt inkorrekt? Effektfull kampanj? Snuskig marknadsföring för ett verklig problem?
Oavsett så gör Benetton ett avtryck, rätt eller fel så visar de en åsikt som inte endast handlar om att sälja de senaste kläderna utan att driva en social fråga som Benetton oftast lyckas att göra.