Vi e-handlar mest på söndagar och via mobilen enligt Klarna

Vi e-handlar mest på söndagar och via mobilen

Betaltjänstföretaget Klarna har släppt en ny e-handelsrapport “Svenskarnas shoppingvanor på nätet”, som utgår från både faktiskt försäljning och en kundundersökning. Rapporten visar att “56-plusarna” är den snabbast växande åldersgruppen på nätet i Sverige, att kvinnor gör fler köp och spenderar mer pengar online än män trots att männen har ett högre snittordervärde, och att söndagar är den mest populära dagen för onlineshopping – flest köp under hela veckan görs mellan klockan 21 och 22 på söndagskvällen.

Statistik från Klarnas betalningslösningar visar att ökningen under det första halvåret 2019 var som allra störst i Gävleborgs, Kronobergs och Stockholms län, samt att västernorrländska Timrå var den snabbast växande enskilda kommunen med en ökning som är dubbelt så snabb jämfört med genomsnittet i landet.

I rapporten uppges även att de flesta köpen idag görs från mobiltelefoner (52 procent av totalen) och mindre än hälften från datorer (41 procent) och surfplattor (7 procent), men samtidigt visar Klarnas undersökning bland konsumenter att fler föredrar att handla från datorer (48 procent) framför mobiltelefoner (36 procent) och surfplattor (13 procent).

Drivkrafterna bakom att handla med mobiltelefon är framförallt att det går snabbare (29 procent), är enklare (25 procent), att det går att shoppa när som helst (25 procent) och var som helst (17 procent). Möjligheten att få bättre översikt och kunna läsa villkoren noga (60 procent) är den främsta drivkraften för att handla med dator.

 

Läs mer: https://klarnashoppingreport.com