Mat / Dryck
Publicerat: 2021-02-01

Spaning

Andelen ekologiska livsmedel minskar

Andelen ekologiska livsmedel minskar

Ekoweb släpper nu för 12:e året i rad sin marknadsrapport om den ekologiska försäljningen i Sverige. Ekoweb är en privat och politiskt obunden marknadsbevakare, specialiserad på ekologiska livsmedel. Den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden tappar marknadsandelar – en minskning med 0,3 procentenheter från 9 procent 2019 till 8,7 procent 2020. Samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln tappar ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning.
Vi såg en stark tillväxt av livsmedelsförsäljningen i dagligvaruhandeln under 2020, men försäljningsökningen har inte dragit med sig den ekologiska livsmedelsförsäljningen. Den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige minskade under 2020 med 0,5 miljarder kronor till 27,7 miljarder kronor, en minskning med 2 procent. Detta trots att dagligvaruhandeln gått urstakt under 2020 och ökat sin generella livsmedelsförsäljning med drygt 6 procent. Det medför att ekoandelen sjönk från 9,0 procent till 8,7 procent 2020. En anledning till att försäljningen av ekologiska livsmedel minskar är att dagligvaruhandeln kraftigt minskat sin marknadsföring inom detta segment de senaste fyra åren.
 
Källa: http://www.ekoweb.nu/?p=13170
 
Bild: Depositphoto