ICA vill få kunderna mer hälsosamma med nudging

ICA vill få kunderna mer hälsosamma med nudging

ICA inleder en hälsosatsning med engagemang i Generation Peps initiativ ”Upp och hoppa, Sverige”. ICA startar också ett test att genom nudging knuffa kunderna mot hälsosammare alternativ när de handlar mat online. Även i marknadsföringen kommer de hälsosamma valen synliggöras mer med frukt och grönt i fokus under februari.

ICA har tidigare framgångsrikt testat nudging för att locka kunderna till att göra hållbara val när de handlar i butik och nu tas det vidare till onlinehandeln. Genom tips på mer hälsosamma alternativ och länkar till de produkterna ska kunderna enkelt inspireras till att prova nya alternativ. Det kan t ex handla om tips hur kunden kan pimpa sitt vatten med frukt och bär när besökaren är inne på en sida med läsk eller en påminnelse med texten ”Glöm inte grönsakerna” när du är inne på den digitala kötthyllan.

Första veckorna i februari genomför ICA också den centrala kampanjen ”Våga testa” med fokus på frukt och grönt. Med aktiviteter i både sociala medier och butik tillsammans med kampanjpriser vill ICA inspirera till att äta mer frukt och grönt. På ica.se kommer också nya enkla vegorecept publiceras. I samband med kampanjen lanserar ICA även ICA Gott liv lättlagade vegobiffar.

Läs mer: https://www.ica.se/vagatesta/