Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2025-03-05

Spaning

Självbetjäning fortsätter att växa

Självbetjäning fortsätter att växa

I Swish tredje och senaste rapport "Är du medlem? – Den nya butiksupplevelsen" kartläggs utvecklingen och framtiden för självskanning och digitala butikslösningar i Sverige. Under 2024 växte den svenska självbetjäningshandeln med 9 procent, en ökning som drivs av både kundernas ökade preferens för självbetjäning och butikernas satsningar på effektiva lösningar.

Idag är självbetjäning en självklarhet i butik. Swish rapport, framtagen tillsammans med HUI Research, visar att endast 25 procent föredrar bemannad kassa i matbutiker, medan 34 procent föredrar handskannrar. Dessutom växer appbaserad skanning, särskilt bland yngre konsumenter. Dagens kunder förväntar sig smidiga shoppingupplevelser utan köer och krångel. Om kön är för lång lämnar hälften av de yngre kunderna, mellan 18–29 år, butiken. Är det för trångt avstår 54 procent från att ens gå in.

Men självbetjäning handlar inte bara om smidighet, utan också om kontroll i en osäker ekonomi. Under 2024, präglat av inflation och höga matpriser, uppger 35 procent av 30–49-åringarna att den främsta fördelen med självbetjäning är att man får en bättre överblick över köpets rabatter och slutsumma, en tydlig ökning från 23 procent föregående år.

Rapporten belyser även en oväntad trend bland Gen Z, 18–29 år: medan 21 procent helst undviker interaktion med butikspersonal uppger 25 procent att de tvärtom uppskattar det, ibland enbart för inspiration och tips.

 

Källa: https://www.swish.nu/rapporter/ar-du-medlem-den-nya-butiksupplevelsen

 

Bild: Depositphotos